Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Německo je krásné a zajímavé, ale žít bych tam nechtěl

Asi před čtyřmi dny jsem se vrátil z Německa a tak bych se s vámi chtěl podělit o pár dojmů, které jsem tam získal. Možná, že se budou někomu hodit na případnou cestu do této země.

Zajel jsem se podívat za dcerou a jejími dvěma malými kluky (oba do tří let), kteří žijí v severozápadní části Německa ve městě, které má asi 12 tisíc obyvatel. Město se nachází mezi Kölnem a Aachenem (Cáchy) v blízkosti belgických a holandských hranic. Cesta vlakem do Kölnu přes Prahu, Norimberk a Frankfurt tam z Hodonína se dvěma přestupy trvala asi 14 hodin, má to být asi tisíc km. Lístek tam z Prahy a potom i zpět mi koupila dcera přes německé dráhy a stál necelých 23 Euro. Stejně tolik jsem zaplatil za cestu zpět. Německé dráhy jak známo jsou drahé, ale je možné si pořídit lístek za docela přijatelné ceny v tzv. předprodejích. Tam jsou ceny různě odstupňované, a kdo přijde dřív, ten koupí levněji. My jsme lístky kupovali s devítidenním předstihem. Normální cena by se v běžném prodeji pohybovala něco přes 100 Euro a to jak u nás, tak i v Německu. Tak taková sleva člověka skutečně potěší.  

Jeden den jsme si udělali výlet na tzv. trojmezí do místa, kde se sbíhají hranice tří států a to Německa, Holandska a Belgie. Přístupné je to tam jen z Holandska a Belgie. Je tam krásně, jsou tam dvě rozhledny, je tam plno dospělých i mládeže, mnoho zajímavostí a jedno velké pískoviště s různými prolézátky a skluzavkami, kde se mohou děti vyřádit. A proč tam jezdí tolik lidí i během týdne? Prostě proto, že je to zároveň nejvyšší bod Holandska s výškou 322,5 m. A protože je to „takový vysoký kopec“ jezdí tam také velké množství cyklistů, kteří si nahoře udělají takové menší kolečko kolem tak významného místa a jedou zpět.

Třetím zážitkem pro mne byla jízda německých rychlovlakem a to mezi Norimberkem a Kölnem. Dost často se vlak pohyboval rychlostí téměř 300 km a je skutečně požitek poslouchat a pozorovat, jak to jede tiše, plynule a cesta rychle ubíhá. Vypozoroval jsem tam také jednu zajímavost. Aby se ušetřilo, tak několik stovek km jedou dvě soupravy spojeny, potom je někde rozpojí a každá potom pokračuje jiným směrem. Nevím, zdali by se to někde u nás dalo využít.

Tak to byly ty příjemnější zážitky z výletu.

A proč bych tam nemohl žít? Ochutnal jsem tam asi osm druhů piva a žádné z nich mi nechutnalo. Jsou takové nasládlé, nemají tu správnou chuť. Chutnal jsem tam i holandská a belgická piva, ale také nic moc. Takže nech žije chutné české pivo.

 Pokud jsem si koupil nějaké sladké pečivo na snídani nebo jen tak na chuť, bylo většinou velmi sladké. Údajně jsou Němci zvyklí buchty, zákusky a vše sladké ještě polévat cukrem, což mi vůbec nesedělo. Těšil jsem se domů, až si tu koupím něco normálně sladkého a chutného. Nevím, zda je to právě z toho sladkého, ale mnoho žen ve věku do 40 let tam bylo hodně buclatých a mohly by směle konkurovat naši Věstonické venuši.  Někdy mně jich bylo i líto, protože se těžce pohybovaly.  Závěr z tohoto poznání – nechť žijí čeští pekaři a jejich chutné pečivo.

Z domu jsem zvyklý si jako přílohu k bramborám a masu dávat nějakou zeleninovou přílohu typu Moravanky nebo čalamády. Předem jsem byl dcerou upozorněn, že jakákoli moje snaha o zakoupení něčeho podobného bude zde téměř nadlidská. A byla. Po velkém běhání se mi podařilo koupit dva druhy takové zeleniny. Až doma jsme potom zjistili, že obě byly dovoz z Turecka a vůbec jsme si na nich nepochutnali. Nedá se nic dělat, ale znovu musím zvolat: Ať žijí a prosperují české konzervárny a jejich odborníci. 

Dceři jsem navrhl, že bychom se s vnuky mohli projet vláčkem, jak to dělával můj otec s vnoučaty, když s nimi jel jen tak na výlet z Hodonína do Břeclavi (25 km) a zpátky. Ona mi na to řekla takovou zajímavou větu. „Ono by nás to vyšlo na 30 Euro, to je víc než tvoje cesta z Kölnu do Prahy. Tady je vlak drahý, je to jen pro bohaté. Vlakem se s nimi projedeme, až k vám přijedeme na Moravu.“  Takže zážitek z jízdy vlakem si musíme nechat až někdy do budoucnosti, zatím se kluci na vláčky mohou jenom dívat.

A poslední zážitek, který ve mně dost negativně utkvěl, byla skutečnost, že Němci jsou asi už hodně pohodlní a málo pohybliví. Z čeho tak usuzuji. Pokud u nás jdete městem a nemusí tam být ani obchody nebo jiné služby, občas někoho potkáte. Já jsem tam šel pěšky několikrát buď nakupovat nebo jen tak něco nafotit a dlouho jsem tam nikoho nepotkal. Prostě prázdné ulice.  Výjimku představovali pracovníci v autoopravnách, kteří se tam pohybovali v montérkách, pár cyklistů a důchodci nebo ženy se psy. Až potom u obchodů jsem narazil na pár osob, které přijely autem a šly nakupovat.  Takže nech žije snaha českého obyvatelstva o aktivní pohyb s cílem být zdravý, nech žijí všichni ti, kteří se ještě mohou pohybovat a proto se pohybují po svých i když někdy i nemocných nohách. Nech žije česká snaha o pohyb.  

Závěrem malá úvaha o cenách potravin. Lidé si u nás stěžují na to, že mnohé zboží v supermarketech je u nás dražší než v Německu. Je to tak? Když jsem viděl ceny ovoce a zeleniny v jejich supermarketech, skoro se mi protočily panenky. Byly většinou 1,5 – 2 krát vyšší než u nás (např. kg rajčat za 150 korun, kilo jablek za 80-100 korun atd.) Když si uvědomíme, že dovoz je ze stejných zemí, skladování podobné a doprava dokonce kratší než k nám, potom musí platit, že prodej takového zboží u nás je realizován jen proto, aby se přitáhli zákazníci. Obchodní řetězce mají z takového prodeje minimální zisky nebo jsou dokonce ve ztrátách. Ty musí něčím kompenzovat a tak to kompenzují vyššími cenami u jiného zboží. A když si uvědomíte, kolik toho ovoce a zeleniny za rok koupíme, potom musí být ceny vyšší u většího množství jiného zboží.

Závěr z posledního odstavce je ale jen moje domněnka, ale myslím, že dost pravdivá.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Lunga | středa 11.5.2022 9:54 | karma článku: 24,64 | přečteno: 1324x
  • Další články autora

Jan Lunga

Co když vztah volně žijící zvěř a její regulátor stavu přestane fungovat?

Když se pokoušíme oživovat přírodu původními živočichy, kteří v minulosti regulovali stav živé přírody, musíme si uvědomit, že může dojít k situaci, která původně normální vztah nejen zkomplikuje, ale dovede i do kolapsu.

21.4.2024 v 18:35 | Karma: 15,18 | Přečteno: 303x | Diskuse| Společnost

Jan Lunga

Konflikt palestinsko-izraelský

Přiznám se, že mi vadí jednostranný pohled odborníků na situaci, která tam vznikla před několika týdny.

26.10.2023 v 19:58 | Karma: 14,48 | Přečteno: 450x | Politika

Jan Lunga

Když si nevážíme mladých hokejistů, tak nám musí odcházet do zahraničí

Co třeba ještě udělat, aby ten náš hokej dále patřil do světové špičky, a aby ti naši mladí kluci rádi trénovali a hráli i u nás doma?

1.10.2023 v 12:22 | Karma: 6,27 | Přečteno: 198x | Diskuse| Sport

Jan Lunga

Procházka nejmenšími zeměmi Evropy a jejich fotbalovými ligami

Všichni hledají nej – největší stadion, nejdražší fotbalista, nejlepší fotbalová soutěž. Co se ale tak podívat na opačnou stranu – na fotbalové ligy evropských trpasličích zemí, kde hrají většinou amatéři.

28.7.2023 v 19:08 | Karma: 10,60 | Přečteno: 219x | Diskuse| Sport

Jan Lunga

Neziskovky neblbněte.

Krátké zamyšlení nad tím, jak fungují neziskovky a do čeho investují peníze, které jim naši občané posílají.

16.2.2023 v 10:15 | Karma: 44,48 | Přečteno: 7082x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Výkonný výbor TOP 09 schvaluje nominaci Ženíška na post ministra pro vědu

9. května 2024,  aktualizováno  10:23

Širší vedení vládní TOP 09, výkonný výbor schvaluje ve čtvrtek nominaci Marka Ženíška na post...

Moskvou burácely tanky. Putin v projevu obvinil Západ z revanšismu

9. května 2024  8:47,  aktualizováno  10:19

Nedovolíme, aby nás někdo ohrožoval, řekl ruský diktátor Vladimir Putin na Rudém náměstí v Moskvě k...

Policie obvinila řidiče, který na Třebíčsku srazil ženu s vnučkami. Hrozí mu 6 let

9. května 2024  10:18

Policisté obvinili řidiče, který před týdnem způsobil tragickou nehodu v Čáslavicích na Třebíčsku,...

Poslanci projednají korespondenční volbu pro české občany v zahraničí

9. května 2024  5:15,  aktualizováno  10:07

Přímý přenos Na mimořádné schůzi se poslanci vrátí k návrhu vládní koalice na zavedení možnosti korespondenční...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 8
  • Celková karma 15,18
  • Průměrná čtenost 20998x
Je mi něco přes 60 let, Hodonín. Ve volných chvílích se věnuji různým analýzám ať ekonomickým, sportovním, ale i společenským. Mým cílem není jen kritizovat, jak je to běžné, ale především hledat cesty, jak a čím věci vylepšit.

lunga.jan@gmail.com

 

Seznam rubrik

Oblíbené články