Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Česku je moc dobře, lidé už nechtějí peníze ani zadarmo

Všichni, kteří u vás zazvoní, nejsou darebáci, kteří chtějí zneužít vaší důvěryhodnost. Jsou takoví, kteří rozdávají dárky i v létě. Máme ale problém najít někoho, kdo peníze nebo dárek přijme.

Pracuji pro jednu agenturu, která se zabývá výzkumem názorů obyvatelstva. Jednoduše se zjišťuje, co si lidé myslí o různých věcech, co se jim líbí či nelíbí, co mají nebo co by chtěli mít a proč to mají, nemají nebo nepoužívají. Společnost potřebuje mít zpětné informace o tom, co lidi trápí, aby na to mohla reagovat. S dotazováním mám už dostatek zkušeností, protože jsem na ústředí pracoval 5 let a jako tazatel – anketář pracuji také už více jak 5 let. Za vyplnění dotazníku respondent většinou obdrží nějakou odměnu, což bývá nejčastěji 50 korun v hotovosti nebo formou nějakého dárku (káva, bonboniéra, čokoláda apod.). Jsou však situace, kdy dárky mají i vyšší hodnotu jako např. minulý týden, kdy jsem dával na ruku 100 korun. Vyplní se nějaký dotazník buď v papírové podobě nebo přes počítač (který nosíme s sebou), což trvá zpravidla do 15 minut a potom dostanete odměnu. Ptáme se na obyčejné věci, které běžně a zadarmo vyžvaníte v práci, v hospodě, u kostela, na fotbale, diskotéce nebo při táboráku. Zde to máte zaplacené a máte jistotu, že to nikdo neroznese, protože jsme pod zákonem. Jsou nás stovky, kteří tak chodíme do různých obcí a tam do rodin, zatím nás nikdo z ničeho neobvinil i když jsme navštívili už přes sto tisíc domácností. Minulý týden jsem měl v kapse 9x100 korun na rozdání, za celé odpoledne se mi podařilo najít jen 3 osoby a tak vydat 300 korun, zbývajících 6 stovek jsem tak  vrátil na ústředí.

Já sám jsem za pět let rozdal odměny za více jak 25 tisíc korun. Jsme takoví předčasní nebo opoždění Mikuláši, kteří nikomu neublížíme a každému pomůžeme. Při odchodu z domácnosti jsou z nás lidé docela vykuleni, protože se v běžném životě málokdo s něčím podobným střetli. Zjistil jsem, že lidé už padesátikorunou pohrdají, dárek je ale už potěší, protože mají něco pro svoji polovičku, děti nebo vnoučata. Minulý týden, když jsem skutečně rozdával stokoruny a měl jsem jich 9 na jedno odpoledne, jsem se v jedné domácnosti musel i zasmát. Jedna starší paní měla z přijetí takové obavy, že jsem musel zazvonit u sousedky a požádat ji, aby danou stovku převzala. A i s ní byly problémy, které se nakonec vysvětlily. Jsem přesvědčen, že když někomu něco patří, musím mu to předat, protože bych jinak neměl čisté svědomí. Zde totiž neplatí za ochotu na žebrotu, zde na tom vyděláte. Nejen já, ale i ostatní, které jsem za tu dobu už navštívil, a bylo jich už přes tisíc, máme při loučení vždy dobrý pocit a rozcházíme se jako kamarádi. Je jen škoda, že jsem si všechny informace, které jsem následně získal už při neformální besedě jako důvěrník, nepoznačil a nevydal formou knihy. Byli byste sami překvapeni, co lidé mají na světě problémů a co musí řešit. Doufám proto, že až se u vás příště náhodou objevíme, nás přijmete, a když nebudete mít zrovna dobrou náladu, nás jen slušně odmítnete.

Autor: Jan Lunga | pondělí 8.10.2018 12:15 | karma článku: 15,10 | přečteno: 1722x
  • Další články autora

Jan Lunga

Konflikt palestinsko-izraelský

Přiznám se, že mi vadí jednostranný pohled odborníků na situaci, která tam vznikla před několika týdny.

26.10.2023 v 19:58 | Karma: 14,13 | Přečteno: 439x | Politika

Jan Lunga

Když si nevážíme mladých hokejistů, tak nám musí odcházet do zahraničí

Co třeba ještě udělat, aby ten náš hokej dále patřil do světové špičky, a aby ti naši mladí kluci rádi trénovali a hráli i u nás doma?

1.10.2023 v 12:22 | Karma: 6,25 | Přečteno: 196x | Diskuse| Sport

Jan Lunga

Procházka nejmenšími zeměmi Evropy a jejich fotbalovými ligami

Všichni hledají nej – největší stadion, nejdražší fotbalista, nejlepší fotbalová soutěž. Co se ale tak podívat na opačnou stranu – na fotbalové ligy evropských trpasličích zemí, kde hrají většinou amatéři.

28.7.2023 v 19:08 | Karma: 10,60 | Přečteno: 216x | Diskuse| Sport

Jan Lunga

Neziskovky neblbněte.

Krátké zamyšlení nad tím, jak fungují neziskovky a do čeho investují peníze, které jim naši občané posílají.

16.2.2023 v 10:15 | Karma: 44,48 | Přečteno: 7078x | Diskuse| Společnost

Jan Lunga

Když zdravý rozum poráží biblické texty

Dnes najdete na internetu jen články, které hovoří o Bohu a posmrtném životě jen kladně. Kde jsou ale názory většiny obyvatel, kteří těmto názorům nevěří.

25.9.2021 v 8:41 | Karma: 11,89 | Přečteno: 453x | Diskuse| Společnost

Jan Lunga

Porovnání životní úrovně v Česku a Rakousku

Rád bych porovnal životní úroveň v těchto dvou zemích a to na základě známých statistických údajů. Také jsem poznal pár rodin, které se vrátily do Česka z bohaté ciziny, protože je tam prý draho.

17.3.2017 v 23:16 | Karma: 39,84 | Přečteno: 19756x | Diskuse| Ekonomika

Jan Lunga

Porovnání čtyř biblických evangelií

Tento rozbor čtyř kanonických evangelií je určen všem, kteří o obsahu bible a jejich textů přemýšlejí a chtěli by poznat více než se dozví v kostele nebo na různých náboženských besedách. Tam všude se mluví jen o obsahu textu, nikde se ale neporovnávají jednotlivá evangelia z hlediska obsahu.

14.8.2011 v 21:20 | Karma: 18,44 | Přečteno: 5979x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 7
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 23998x
Je mi něco přes 60 let, Hodonín. Ve volných chvílích se věnuji různým analýzám ať ekonomickým, sportovním, ale i společenským. Mým cílem není jen kritizovat, jak je to běžné, ale především hledat cesty, jak a čím věci vylepšit.

lunga.jan@gmail.com

 

Seznam rubrik

Oblíbené články