Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když matka se strojí a děti nemají co jíst

6. 07. 2017 10:38:50
Tak nějak by se daly definovat vztahy mezi matkou a jejími dodavateli v automobilovém průmyslu, když matka je dominantní.

Nedávno uvedla Česká televize informace o tom, jaké jsou průměrné platy v českém automobilovém průmyslu a to ještě porovnala s platy v bratislavském Volkswágnu. Uvedla platy i samostatně u dělnických profesí, takže jen pro informaci se v Česku v těch třech automobilkách pohybují kolem 35 tisíc korun. Měl jsem možnost poznat výrobu v několika firmách, co dodávají své výrobky jen do automobilového průmyslu. Stejně jako v koncových firmách se tam velmi často pracuje ve vícesměnných provozech, o víkendech, svátcích a dvanáctihodinových směnách, takže pracovní podmínky jsou tam hodně tvrdé. Že na světě není velké spravedlnosti, to ví už kdejaký žák na devítiletce, který si poslechne párkrát zprávy v televizi nebo se rozhlédne po svém okolí, aby zjistil, jaké jsou už zde rozdíly. To je ale nic proti tomu, co ho často potká až ve starším věku v zaměstnání. Musí si proto položit otázku. Proč ti zaměstnanci, kteří pracují ve firmách, kde se už montují konečné výrobky - automobily, mají takové platy, zatímco ti, co pracují ve firmách, které jim dodávají výrobky potřebné pro koncovou montáž, mají platy daleko menší a často nedosahují ani poloviny úrovně platu své matky, přitom náročnost práce je tam velmi vysoká a dovolím si bez obav napsat, že často i vyšší než u konečného výrobce? Proč za stejnou nebo podobnou práci si někdo vydělá 180 korun, zatímco jiný jen 90 korun? Kdy konečně dojde k určitému narovnání a budou mít pracovníci za stejnou práci i stejné odměny? Je mi jasné, že nějaké rychlé spravedlnosti se lidé v těchto soukromých firmách jen tak nedočkají, protože se za ně nemá kdo postavit. Exportéři automobilů chtějí mít ceny co nejnižší a zároveň chtějí před celým světem prokazovat, jak dobře platí své zaměstnance. Když se ale státním zaměstnancům vezme nějaká tisícovka, je to v televizi na denním pořádku. Když mají někde o pár tisíc korun méně než kousek dál, ví o tom také hned celá republika. Když obchodní řetězce, které jsou vůči zemědělcům v podobné výhodě a mohou si diktovat podmínky nákupu, jsou v podobné výhodě jako dominantní automobilky, potom přispěchá stát se svými dotacemi. Když ale v soukromém automobilovém sektoru (a určitě by se našly i jiné sektory, kde jeden dominuje a stanoví si podmínky a ostatní musí poslouchat) jsou rozdíly v platech ne tisícové, ale desetitisícové, o tom zpravidla vědí jenom samotní zaměstnanci. A jaké budou mít tito zaměstnanci důchody, když jejich čisté mzdy jsou na hranici průměrného důchodu, o tom už ani nepřemýšlím.

Autor: Jan Lunga | čtvrtek 6.7.2017 10:38 | karma článku: 20.46 | přečteno: 944x

Další články blogera

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 31.15 | Přečteno: 4830 | Diskuse

Jan Lunga

Pánové, pojďte si s námi zatancovat!

Paní Marie z Jižní Moravy mě požádala, abych na těchto stránkách uveřejnil jeden její krátký článek, protože ona sama to neumí a nemá zde ani svoje stránky. Rád plním její přání.

17.8.2017 v 13:17 | Karma článku: 8.05 | Přečteno: 378 | Diskuse

Jan Lunga

Československý fotbal po 3. předkole pohárové Evropy - co tak oživit Středoevropský pohár?

Je to smutný pohled. Pro obě země bude ten fotbalový podzim asi málo atraktivní z hlediska účasti v evropských pohárech.

4.8.2017 v 11:44 | Karma článku: 12.23 | Přečteno: 764 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Zdeněk Trinkewitz

Naše vládnoucí banda vede Česko do pekla řeckého bankrotu

Vládnoucí Sobotkova koalice „Bratrstva kočičí pracky“ v posledních křečích předvolebního boje jde řeckou cestou a rozhazuje peníze z prošustrované státní kasy.

23.9.2017 v 13:47 | Karma článku: 29.30 | Přečteno: 1376 | Diskuse

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 31.15 | Přečteno: 4830 | Diskuse

Jan Ferenc

Mzda a výdělek řidičů

Mzdy řidičů mezinárodní kamionové dopravy jsou oblíbeným debatním tématem. Trvá to něco přes dva roky, od doby, kdy některé západoevropské země s Francií v čele začaly kušnit, že čeští řidiči vydělávají málo.

22.9.2017 v 21:03 | Karma článku: 21.32 | Přečteno: 805 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zelení: Prý přijdou apokalyptické davy nezaměstnaných

Taky patříte k těm, kdo na poslední chvíli žhaví mozkové závity a ne a ne se rozhodnout, které straně to tam zhruba za měsíc hodit? Možná jste se tak jako řada jiných rozhodli, že s velkými stranami už nechce mít nic společného.

22.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.63 | Přečteno: 7582 | Diskuse

Eva Kislingerová

Z pohledu ekonoma postrádá fotbal logiku!

Jsem si jista, že v životě existují důležitější věci, než je fotbal. Přesto není sporu o tom, že minulý týden byl pro mnoho Pražanů ve znamení derby, ve kterém nakonec Slavia porazila Spartu 2:0.

21.9.2017 v 22:16 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 444 | Diskuse
Počet článků 72 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1491

Je mi 61 let, ekonom, Hodonín. Ve volných chvílích se věnuji různým analýzám ať ekonomickým, sportovním, ale i společenským. Mým cílem není jen kritizovat, ale především hledat cesty, jak z toho ven.

lunga.jan@gmail.com

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.