Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poznatky z firmy AVX Bzenec

20. 04. 2016 7:57:33
Firma patří k těm novějším. Zaměstnává asi 700 zaměstnanců, takže se dá říci, že snížila nezaměstnanost na Hodonínsku o 700 osob, což je velmi pozitivní přínos, který uvítal především Úřad práce.

Firma je také pro okolí příkladem svým přístupem ke starším věkovým kategoriím osob, které ve velkém počtu zaměstnává. Vyrábí součástky pro automobilový průmysl. Samotná práce patří ke středně těžkým z hlediska náročnosti, stereotypu a hlučnosti prostředí. Firma má zahraniční vlastníky. V důsledku zvýšených investičních nákladů a tak jako v mnoha oblastech lidské činnosti, kde pracují převážně ženy, tak i zde se bohužel projevila tendence minimalizovat mzdové náklady. Proto i mzdy do určité míry pokulhávají v souvislosti s náročností vykonávané práce v porovnání s průměrnými mzdami v republice. Dovolím si proto uvést určitý matematický postup, který by se měl všeobecně uplatňovat při stanovení dolní hranice minimální mzdy na různých pracovištích.

Minimální mzda k 1.1.2016 stanovená vládou je 9900 Kč. Je logické, že takovou mzdu by měli pobírat ti, kteří vykonávají nenáročné a jednoduché práce, to je takoví, kteří na něco dohlížejí, občas zkontrolují resp. jednodušší pracovní činnost nevykonávají po celou pracovní dobu. Ti, co vykonávají práce fyzicky náročné, bez možnosti odpočinku, v časové tísni, ve ztíženém pracovním prostředí, to je hluku, špatně klimatizovaném prostředí, v nepřetržitém provozu, dvanáctihodinových směnách a jiných podmínkách, by měli mít už v základní mzdě zohledněné tyto pro práci zhoršující podmínky. Budeme-li vycházet z faktu, že průměrná mzda v ČR je dnes na úrovni 28 tisíc korun, potom základní mzda dělníků, moderně se říká operátorů, by se měla pohybovat na úrovni:

Minimální mzda 9900 a příplatek za: nepřetržitý provoz 1000 Kč, dvanáctihodinové směny 1000 Kč, hlučnost 1000 Kč, fyzicky náročnou práci 2000 až 3000 Kč. Počítám-li dobře, mělo by se jednat o částku kolem 15 tisíc korun. Ani toto není bůhví co, ale připočteme-li k tomu ještě příplatky za práci v noci, o víkendech, případně přesčasy, které by ale měly odpovídat Zákoníku práce, potom by se člověk už mohl cítit docela dobře při pohledu na výplatní pásku nebo svůj účet. Převedeme-li základní částku na hodinovou mzdu a budeme-li vycházet z měsíčního fondu pracovní doby, který je v takovém provozu kolem 165 hodin, potom dolní hranice hodinové mzdy bez příplatků se musí pohybovat na úrovni 90 korun.

Co stojí ještě za zamyšlení?

Když průměrná mzda pracovníků Škody Mladá Boleslav má být asi 36 tisíc korun a ti lidé nedělají o mnoho náročnější práci než v Bzenci a podobných firmách, které jsou jejich dodavateli, proč mají být tito pracovníci tak znevýhodněni proto pracovníkům Škodovky? Zneužívá ona, případně jiní koncoví výrobci svého postavení a diktuje svým dodavatelům tvrdé cenové podmínky dodávek? Měl by se nad tím někdo zamyslet.

Dvanáctihodinová pracovní doba. Naši pradědové si před více než 100 lety vybojovali osmihodinovou pracovní dobu, to je dobu, kdy by se lidé kromě práce a spánku mohli věnovat také rodině, případně jiným osobním zájmům. Bohužel podnikatelské zájmy přivedli nám sem i jiné pracovní podmínky. Kdo to nevyzkoušel, neví, o čem píši, kdo tak pracuje, nemusím mu to vysvětlovat. Je to hazard s lidským zdravím, lidskou psychikou, jedinečný základ pro narušení původně dobrých rodinných nebo mezilidských vztahů. Tak, jak se zatím šeptem mluví o zakázání práce v noci v celé EU (budou samozřejmě výjimky, kde to nejde), tak se brzy začne mluvit, psát a analyzovat práce dvanáctihodinových směn a snad se brzy stanoví nějaké pravidlo, které bude říkat, že mezi dvěma směnami musí mít pracovník více volného času, než kolik ho stráví na pracovišti. A protože žádné jedenácti ani desetihodinové směny nepřicházejí pro nepřetržitý provoz do úvahy, prosadí se znovu návrat k osmihodinovým směnám. Jen tak budou lidé schopni v práci dlouhodobě vydržet bez nějaké újmy na zdraví. Doufám, že to bude brzy.

Zvýšená práceneschopnost. Pokud chybí lidé na pracovišti, zákonitě přijde ke snížené produkci a neplnění plánovaných úkolů. Na zvýšenou práceneschopnost má jistě vliv více faktorů a jedním z tzv. spekulativních je i výše mzdy. Čím nižší mzdy, tím více marodů, protože se jim příliš nevyplatí chodit do práce. Zvýšená nemocnost může být také opodstatněná, je to důsledek lidské přepracovanosti, a proto jsou lidé nejen unaveni, ale často i skutečně nemocní. Proč? Nižší mzdy nutí lidi chodit na přesčasy, někdy to může být až 48 hodin za měsíc a to se musí někde projevit, čímž nemyslím na výplatní pásce. Místo toho, aby lidé byli doma a odpočívali, chodí do práce ne z pocitu zájmu a potřeby, ale z ekonomických důvodů, což připomíná doby minulé.

Pevně věřím, že podobně jako ve finančnictví, kde snížením daňové sazby došli k celkovému navýšení objemu odvedených daní, přijde se všeobecně k závěru, že postupným navyšováním základů mezd a pohyblivé složky a případné úpravy pracovní doby se přijde k vyšší efektivnosti firmy a tedy i ziskovosti.

Autor: Jan Lunga | středa 20.4.2016 7:57 | karma článku: 38.26 | přečteno: 10514x

Další články blogera

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 31.15 | Přečteno: 4830 | Diskuse

Jan Lunga

Pánové, pojďte si s námi zatancovat!

Paní Marie z Jižní Moravy mě požádala, abych na těchto stránkách uveřejnil jeden její krátký článek, protože ona sama to neumí a nemá zde ani svoje stránky. Rád plním její přání.

17.8.2017 v 13:17 | Karma článku: 8.05 | Přečteno: 378 | Diskuse

Jan Lunga

Československý fotbal po 3. předkole pohárové Evropy - co tak oživit Středoevropský pohár?

Je to smutný pohled. Pro obě země bude ten fotbalový podzim asi málo atraktivní z hlediska účasti v evropských pohárech.

4.8.2017 v 11:44 | Karma článku: 12.23 | Přečteno: 764 | Diskuse

Jan Lunga

Když matka se strojí a děti nemají co jíst

Tak nějak by se daly definovat vztahy mezi matkou a jejími dodavateli v automobilovém průmyslu, když matka je dominantní.

6.7.2017 v 10:38 | Karma článku: 20.46 | Přečteno: 944 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Zdeněk Trinkewitz

Naše vládnoucí banda vede Česko do pekla řeckého bankrotu

Vládnoucí Sobotkova koalice „Bratrstva kočičí pracky“ v posledních křečích předvolebního boje jde řeckou cestou a rozhazuje peníze z prošustrované státní kasy.

23.9.2017 v 13:47 | Karma článku: 29.30 | Přečteno: 1376 | Diskuse

Jan Lunga

Mzdy v EU – jak je možné manipulovat s lidských myšlením v otázkách mezd

Je až k pláči, jak jsou lidé dopleteni v tom, jak se jim žije a jak se žije jinde a to na základě ukazatele průměrných příjmů.

22.9.2017 v 22:54 | Karma článku: 31.15 | Přečteno: 4830 | Diskuse

Jan Ferenc

Mzda a výdělek řidičů

Mzdy řidičů mezinárodní kamionové dopravy jsou oblíbeným debatním tématem. Trvá to něco přes dva roky, od doby, kdy některé západoevropské země s Francií v čele začaly kušnit, že čeští řidiči vydělávají málo.

22.9.2017 v 21:03 | Karma článku: 21.32 | Přečteno: 805 | Diskuse

Markéta Šichtařová

Zelení: Prý přijdou apokalyptické davy nezaměstnaných

Taky patříte k těm, kdo na poslední chvíli žhaví mozkové závity a ne a ne se rozhodnout, které straně to tam zhruba za měsíc hodit? Možná jste se tak jako řada jiných rozhodli, že s velkými stranami už nechce mít nic společného.

22.9.2017 v 8:00 | Karma článku: 44.63 | Přečteno: 7580 | Diskuse

Eva Kislingerová

Z pohledu ekonoma postrádá fotbal logiku!

Jsem si jista, že v životě existují důležitější věci, než je fotbal. Přesto není sporu o tom, že minulý týden byl pro mnoho Pražanů ve znamení derby, ve kterém nakonec Slavia porazila Spartu 2:0.

21.9.2017 v 22:16 | Karma článku: 14.47 | Přečteno: 444 | Diskuse
Počet článků 72 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1491

Je mi 61 let, ekonom, Hodonín. Ve volných chvílích se věnuji různým analýzám ať ekonomickým, sportovním, ale i společenským. Mým cílem není jen kritizovat, ale především hledat cesty, jak z toho ven.

lunga.jan@gmail.com

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.